Jysk Fynske Medier

Årsrapport

Jysk Fynske Medier tjente 25,127 millioner kroner i 2019. Det er det bedste resultat i de fem årsrapporter, Danmarks næststørste private medieselskab har afleveret siden sin dannelse i 2015. Omsætningen steg samtidig fra 1,7 til 1,9 milliarder kroner. Det fremgår af virksomhedens årsrapport, der offentliggøres i dag.


2019 er det hidtil bedste resultat

”Året var udfordrende, fordi annoncemarkedet på print faldt markant, men vi var heldigvis i stand til at vækste vores abonnementssalg og digitale omsætning og samtidig styre vores omkostninger, så vi kunne lave et tilfredsstillende resultat. Samtidig har vi iværksat udviklingstiltag, som vil styrke os i fremtiden”, siger JFM’s administrerende direktør, Jesper Rosener.

Han finder det afgørende, at koncernen også i de kommende år har ressourcer til at udvikle nye produkter og købe virksomheder. Derfor gennemførte JFM i oktober en omkostningsreduktion på 228 millioner kroner over de kommende tre år.

”Det vil give os kræfter til at udvikle os i en periode, hvor vi regner med, at annoncemarkedet på print vil fortsætte med at falde med cirka ti procent om året, siger Jesper Rosener.

Han glæder sig meget over, at det i 2019 lykkedes at samle alle landets lokale og regionale dagbladshuse om at ansøge om og også få tildelt sendetilladelsen på FM4. Den 1. november gik Danmarks nye taleradio, Radio4, i luften med JFM som hovedejer.

”Vi er glade for de næste otte år at kunne lave taleradio til hele Danmark. Da alle de lokale mediehuse er med, er vores ambition at dække hele landet meget bredere og grundigere, end andre landsdækkende medier gør”, siger Jesper Rosener og oplyser, at JFM har ændret sin mission om at støtte demokrati og sammenhængskraft i udgivelsesområderne i Jylland og på Fyn til nu at gøre det samme i hele Danmark, men stadig med rod i det lokale.

Coronakrisens udbrud i marts rammer danske medier og også JFM hårdt med markant faldende annonceomsætning, og derfor forventer Jesper Rosener et betydeligt underskud i 2020.

”Vi ved endnu ikke, hvad krisen koster os, eller hvordan vores annoncemarkeder ser ud på den anden side. Når vi ved det, vil vi begynde arbejdet med at genopbygge vores styrke til at udvikle os. Det er helt afgørende”, siger Jesper Rosener.

Yderligere oplysninger:

Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 2177 2032.

Læs årsrapport 2019 her

Læs årsrapport 2018 her

Læs årsrapport 2017 her

Læs årsrapport 2016 her




vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

... avisen Danmark har 520.000 ugentlige læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro