Jysk Fynske Medier

Årsrapport


Jysk Fynske Medier præsterede det lovede overskud og investerede i nye, lokale medier i Aarhus og København

Med et overskud i 2021 på 5,5 mio. kr. leverede Jysk Fynske Medier som budgetteret på bundlinjen, og samtidig investerede Danmarks næststørste private mediekoncern massivt i publicismen med oprettelsen af 24 rent digitale lokalmedier primært i og omkring Aarhus og i København.

”For os er det ikke til diskussion, at vi hele tiden skal investere i fremtiden. Vi gør det over driften, så vi straks afholder alle omkostninger i projekterne, selv om de løber over flere år. I 2021 brugte vi mere end 50 millioner kroner på nye projekter, og det klart største af dem var de mange nye niche-medier, som både tester en ny forretningsmodel for os og støtter demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Vi har i 2021 også investeret i en ny 360 graders salgsmodel for vores mediekonsulenter og i nye databaserede markeder for vores kommunikationsbureau, STEP. Vi er glade for at have den styrke. Den har vi også i 2022 og årene fremover”, siger administrerende direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener.

Også 2021 var for Jysk Fynske Medier negativt påvirket af corona. Især oplevelser, events, weekendophold, rejser og kulturliv var på vågeblus i store dele af året, og det reducerede mængden af annoncer. Alligevel formåede Jysk Fynske Medier at hæve omsætningen i forhold til 2020 med 69 mio. kr. til 1,913 mia. kr.

”Vi er tilfredse med resultatet”, fastslår Jesper Rosener.

2021 blev det første hele regnskabsår med Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland og Mediehuset København som medlemmer af JFM-familien, efter at aktiviteterne blev købt af North Media i foråret 2020.

”Vi er meget glade for vores opkøb på Sjælland. Ikke kun fordi de mange medier ville være blevet lukket, hvis ikke de var blevet solgt, hvilket ville have medført nyhedsørkener og svækket lokaldemokratiet, men også fordi vi er tilfredse med økonomien og ser store udviklingsmuligheder for lokaljournalistikken ikke mindst i København”, siger Jesper Rosener.

Han er meget optimistisk omkring fremtiden for Jysk Fynske Medier.

”Vi forventer i år et overskud på niveau med 2021, og vi ser en fin udvikling i vores salg af journalistik og annoncer. Og endnu mere afgørende er det, at vores finansielle styrke aldrig har været bedre. Det sætter os i stand til konstant at investere i fremtiden både med egen udvikling og med opkøb”.

I 2021 har Jysk Fynske Medier udarbejdet en ny strategi, som i marts 2022 er blevet vedtaget af bestyrelsen. Strategien har navnet Ambitiøse Sammen og sætter nye og vidtrækkende mål for, hvor koncernen skal stå ved udgangen af 2025.

Yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 2177 2032

Jysk Fynske Mediers publicistiske regnskab
Jysk Fynske Medier udgiver sammen med årsrapporten hvert år også et publicistisk regnskab. Vi betragter det publicistiske regnskab som det vigtigste at fremlægge, når året er gået. Det gør vi, fordi vores mission er at støtte demokrati og sammenhængskraft i hele Danmark med rod i det lokale.

I det publicistiske regnskab kan man læse om et år, der bragte demokrati og sammenhængskraft til stadigt flere digitale brugere, om tilblivelsen af nye medier, om fokus på værdifuld journalistik, data og læserløfter. Men også om et år, hvor koncernens medier fik kritisk påtale i en række sager ved Pressenævnet, hvilket vi tager yderst alvorligt.

På bundlinjen står: JFM når ud til stadig flere danskere med vores journalistik. I 2021 besøgte 2.474.000 danskere ugentligt vores nyhedssites, dagblade, ugeaviser og radiostationer.

Læs det journalistiske årsregnskab her 

Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon 2060 4501


Læs årsrapport 2021 her

Læs årsrapport 2020 her

Læs årsrapport 2019 her

Læs årsrapport 2018 her

Læs årsrapport 2017 her

Læs årsrapport 2016 her

 




vidste du at

... avisen Danmark har 451.000 ugentlige læsere og er dermed ét landets mest læste dagblade

vidste du at

… at vi har 1,373 mio ugentlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger