Jysk Fynske Medier

Årsrapport

Jysk Fynske Medier blev ramt af corona men investerer fortsat massivt i fremtiden


Coronakrisen har sat sit præg på årets resultat. Det er utilfredsstillende med 98 mio. kr. i underskud i 2020. Det bryder ingen administrerende direktør sig om, men ikke desto mindre synes Jysk Fynske Mediers Jesper Rosener godt, at han med rimelighed kan stå på mål for resultatet. Det er der gode grunde til:

  • ▪  JFM er Danmarks største aktør på printannonceområdet med 63 ugeaviser, 14 regionale dagblade og Avisen Danmark. Derfor har koncernen af alle medier i Danmark været særligt påvirket af co- rona-nedlukningen af samfundet. Også andre forretningsdele har været hårdt ramte. Det gælder blandt andre dealmarkedet, hvor Jysk Fynske Medier også er den største på det danske marked, med rejser, oplevelser og events som hovedprodukter og kommunikationsbureauet STEP med kun- der især inden for storcentre og restauranter. Derfor meddelte koncernen allerede tidligt på året, at corona ville ramme resultatet hårdt.

  • ▪  På trods af coronakrisen og de heraf tidligt på året kendte økonomiske påvirkninger har Jysk Fynske Medier igangsat organiske udviklingsprojekter for 60 millioner kroner, og alt er udgiftsført i 2020. Det uanset omkostningerne, for en overvejende del, først forfalder til betaling i de kommende år.

  • ▪  I regnskabet er der som udtryk for en stor forsigtighed, foretaget massive ekstra hensættelser til blandt andet tab på tilgodehavender m.v.

    ”Vi er meget bevidst kommet ud af 2020 med et regnskab, hvor vi med størst mulig sikkerhed har lagt den del af coronapåvirkningen bag os, der gør mest ondt, og hvor der foruden massive hensættelser er straks- udgiftsført samlet 60 millioner til udvikling”, forklarer Jesper Rosener.
    Foruden igangsætning af en række organiske udviklingstiltag valgte vi i april måned at reagere hurtigt på risikoen for, at det tidligere North Media-ejede Helsingør Dagblad måtte lukke. Jysk Fynske Medier købte foruden Helsingør Dagblad Ugeavisen Nordsjælland og yderligere ni københavnske ugeaviser. Vi købte for at støtte demokratiet og sammenhængskraften i Nordsjælland og København, og det er vi glade for, for vo- res nye medier har vist sig at have et stort udviklingspotentiale, som vi med målrettede investeringer er i gang med at forløse”, siger den administrerende direktør, som også glæder sig over, at JFM’s salg af journa- listisk indhold steg i 2020 målt på både omsætning og oplag.

    Indgangen til 2021 er naturligvis præget af den fortsatte coronakrise, og forventningen er, at det vil præge hele året. Jesper Rosener er dog fortrøstningsfuld:

    Vi er økonomisk godt rustede, og vi udvikler fortsat med høj hastighed. Vi er klar til at investere i nye pro- dukter og lancerer fra foråret og hen over sommeren en række nye, nærlokale nyhedsmedier omkring Aar- hus og i København for at bekæmpe både nyhedsørkener og techgiganter”, siger Jesper Rosener.

    Yderligere oplysninger:
    Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 2177 2032

Læs årsrapport 2020 her

Læs årsrapport 2019 her

Læs årsrapport 2018 her

Læs årsrapport 2017 her

Læs årsrapport 2016 her

 




vidste du at

... Deal.dk har hver måned mere end 380.000 og spotdeal.dk mere end 310.000 månedlige brugere

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro