Jysk Fynske Medier

Vi skrev danmarkshistorie den 23. september 2018

21. januar 2019


”Kære Mogens Gregers. Tak for den søndagsavis. Hvis I kan holde den stil fremover, så velkommen. Morgenavisen Jyllands-Posten var ikke glade for min opsigelse.”

Sådan skrev en læser til chefredaktøren for Vejle Amts Folkeblad, Mogens Gregers Madsen. Læseren var blevet vækket midt om natten af avisbuddet, der kom med den nye søndagsavis.

Også chefredaktør i Fredericia, Mette Salling Eriksen, fik én af de mails, man godt gider at åbne: ”Kære Mette. Dejligt at stå op til en frisk avis en søndag morgen (jeg smuglæste faktisk om natten, da den lige pludselig dumpede ind ad brevsprækken kl. ca. 3.00). Jeg synes, at I er kommet rigtig godt fra start.”

41.000 er ikke længere avisløse om søndagen

Den 23. september var en stor dag for de 41.000 abonnenter på Jysk Fynske Mediers syv dagblade, der havde været vant til avisløse dage om søndagen og på helligdage. Efter den dag får de nemlig en avis ind ad brevsprækken hver dag året rundt. Derfor kalder vi projektet 365. Det var en vigtig dag for demokratiet og sammenhængskraften i de danske lokalsamfund, som nu får endnu mere af den livsvigtige lokaljournalistik. En historisk dag var det også for den danske avisbranche i det hele taget, som i årtier ikke har set en lignende satsning på kvalitetsjournalistik fra en medievirksomhed, der viser, at den tror på papiravisen mange år fremover.

En drøm er gået i opfyldelse 

For Jysk Fynske Medier er projekt 365 en drøm, der går i opfyldelse. Udover at give vores læsere god lokaljournalistik hver eneste dag, så er det strategisk afgørende at komme ind på markedet om søndagen. Søndag er den dag, hvor danskerne bruger mest tid på at læse avis. Men det forpligter. Vi skal give vores læsere journalistik af høj kvalitet og søndagsaviser, der tydeligt adskiller sig fra ugens øvrige aviser. Derfor kan de hver søndag nyde mere end bare tunge, journalistiske satsninger til morgenkaffen.

Søndagsavisen skiller sig ud  

I søndagsavisen kan du læse om ugens profil, ugens portræt, ugen fortalt i billeder, klummer om den forgangne uge, tips til den kommende uge, gennemarbejdede nekrologer, historiske beretninger, robotbaserede erhvervshistorier om lokale virksomheders regnskaber og om nye virksomheder – og uendeligt meget mere. Alt sammen historier, der giver søndagsavisen en naturlig status som ugens højdepunkt.

Det er ingen overdrivelse at fastslå, at vi aldrig har lavet så meget god lokaljournalistik, som vi gør lige nu. Og nu gør vi det 365 dage om året. Det giver mening. Det er jo selve meningen med, at vi er til: At vi styrker demokratiet og sammenhængskraften fra Struer til Langeland og fra Randers til Tønder.

 

365-AVISERNE

De nye 365-aviser er: Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Dagbladet Holstebro-Struer, Viborg Stifts Folkeblad, Randers Amtsavis, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Fredericia Dagblad. I forvejen lavede Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten aviser hver dag året rundt.

Der er 410.000 danskere, som hver dag har adgang til DANMARK via vores dagblade.

Kilde: Index Danmark/Gallup 2. halvår17 - 1. halvår18 / Målgruppe: 12 år / Stikprøve: 24.872





vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

... avisen Danmark har 520.000 ugentlige læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro