Jysk Fynske Medier

Til angreb på Facebook - åbner en stribe ultralokale medier.

1. marts 2021


Facebook skal ikke sidde på den lokale nyhedsformidling, mener Jysk Fynske Medier. Mediekoncernen investerer nu 30 millioner kroner i nye, digitale nyhedsmedier i byer og lokalsamfund, der mangler journalistisk dækning i dag.

 

Udviklingen er klar: Antallet af lokale medier i Danmark er blevet markant mindre. Hver fjerde lokale dagbladsredaktion og hver fjerde ugeavis er forsvundet i løbet af de seneste ti år. Det har skabt såkaldte nyhedsørkener, hvor selv store kommuner ikke længere har en daglig dækning af uafhængige medier.

Jysk Fynske Medier, der er Danmarks næststørste private mediekoncern og blandt andet udgiver denne avis, har selv lukket lokalredaktioner af økonomiske årsager. Men nu skal udviklingen vendes.

- Det går ikke, at vi siger, at der ikke er økonomi til at blive i de områder. Vi er nødt til at være der, for vi kan ikke leve med, at demokratiet og i særdeleshed nærdemokratiet styres af Facebook, siger Jesper Rosener, administrerende direktør i Jysk Fynske Medier.

Han peger på, at områder uden journalistisk dækning nu er afhængig af lokale nyhedsgrupper på Facebook, hvor ingen kontrollerer kvaliteten eller henter svar på kritiske spørgsmål.

Derfor investerer Jysk Fynske Medier nu omkring 30 millioner kroner i et nyt, publicistisk projekt, der skal skabe en række nye, ultralokale medier i Danmark.

- Jeg vil ikke overlade demokratiet til Facebook og de andre sociale medier. Til forskel fra dem og deres kapitalinteresser, så har vi kun ét formål, og det er at sikre demokrati og sammenhængskraft. Det er en forpligtelse, som vi er nødt til at leve op til, siger Jesper Rosener.





vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

... Deal.dk har hver måned mere end 300.000 og spotdeal.dk mere end 250.000 månedlige brugere

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger