Jysk Fynske Medier

Livecenter: Den lokale journalistik får digitale vinger

13. februar 2019


En ny redaktion så dagens lys i Jysk Fynske Medier den 1. februar 2019. Jysk Fynske Mediers livecenter er nemlig i luften og indvarsler en ny epoke i koncernens historie.

Lad os tage dig med en tur tilbage i tiden. På Nørregade i Horsens kunne de lokale i mange år stå og vente på bussen, læse opslag fra dagens avis og fra fortovet kigge direkte ned i den højloftede kælder. De kunne næsten dufte stævnemødet mellem papir og sværte.

Tilbage i nutiden er tretten dygtige, digitale journalister flyttet ind i Horsens Folkeblads gamle trykkerihal, og her er skabt et digitalt livecenter. 

Det journalistiske fundament bliver stadig støbt i de lokale mediehuse. Det er her ideer fødes, samtalen med lokalsamfundet dyrkes, og den journalistiske produktion finder sted. Det hverken kan eller vil livecentret lave om på. At være tæt på det lokale liv og gøre en positiv forskel lige netop dér, er fortsat den publicistiske mission for Jysk Fynske Medier. Livecentret skal ses som en overbygning på det lokale.

Det digitale og lokale spiller sammen

Kunst på væggene er blevet erstattet af skærme, der i antal og størrelse vidner om, at data og nyhedspuls er redaktionens samlende alter. Livecentret er blevet en specialenhed, der har sit primære fokus på data og performance.

Det er livecentrets ansvar at sørge for, at den gode, lokale journalistik får digitale vinger. Her spiller data til en afgørende rolle. Kurver, søjler og forskellige dashboards danner sammen med god gammeldags journalistisk dømmekraft grundlaget for de mange hundrede beslutninger, der hver eneste dag skal træffes i livecentret. Alt sammen med øje for at få journalistikken så langt ud som overhovedet muligt.

 

Fra livecentret overvåger medarbejderne nyhedsstrømmen og opdaterer alle Jysk Fynske Mediers lokale nyhedssites. Foto: Morten Pape.  

Bedre end nogensinde

Begreber som centralisering og effektivisering går naturligt hånd i hånd, men etableringen af livecentret er meget mere end det. Ud over at effektivisere arbejdsgange, så er livecentret et digitalt kraftcenter, der med overblik og hastighed kunne gøre en positiv forskel på tværs af alle nyhedssites. Alle mediehuse kommer til at drage fordel af en markant udvidet åbningstid og et beredskab, der bedre end nogensinde matcher brugernes behov anno 2019.

Livecentret giver optimale betingelser for hurtig handling, når nyhedsbilledet ændrer sig. Nye digitale tiltag kan hurtigt testes af og sættes i søen. På den måde er livecentret også blevet et laboratorium for strategisk udvikling i praksis, der understøtter den parathed, Jysk Fynske Medier har. 

”Nutidens medier går kun fremtiden nogenlunde trygt i møde ved konstant at være i bevægelse. Vi skal producere relevant indhold til brugerne, de for alt i verden ikke vil gå glip af. Og vi skal præsentere journalistikken for dem på deres præmisser - det vil sige på platforme, på tidspunkter og i formater, som møder brugerne dér, hvor de er. Her peger det nye livecenter fremad, og vi læner os på ingen måde tilbage”, fortæller digital chefredaktør i Jysk Fynske Medier, Jørn Broch.

I livecentret er der ikke lang vej fra idé til virkelighed. Niki Ranch Nielsen er flyttet fra Århus Stiftstidende til livecentret, og han forventer meget af det nye faglige fællesskab: 

”Det er et ekstremt stærkt hold, vi har fået samlet. Vi kommer fra forskellige redaktioner og mediehuse, men med fælles afsæt i digitale nyheder. Det er lidt som at have fået et par store håndfulde nye legekammerater. Stemningen er høj og båret af en sitrende pionerånd, som jeg er sikker på kan løfte vores nyhedssites til nye højder. Det er virkelig motiverende at skulle tænke i langt større skala, end vi hver især har været vant til.”

Nyheder døgnet rundt

Livecentret følger nyhedsstrømmen og trafikken på alle nyhedssites i mediekoncernen fra tidlig morgen til sen aften - 365 dage om året fra de historiske lokaler i midten af Horsens. 

Den gamle trykkerihal på Horsens Folkeblad under renoveringen. Lokalerne har tidligere været brugt som kontor.

FAKTA

 Jysk Fynske Mediers Livecenter gik i luften den 1. februar 2019.

Livecentret har åbent 18 timer i døgnet - 365 dage om året.

Alle nyhedssites får en ambassadør i livecentret, der sikrer en tæt dialog med de lokale redaktioner.

Redaktionen tæller 13 journalister og en redaktionschef.





vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

... avisen Danmark har 520.000 ugentlige læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)