Jysk Fynske Medier

Læserne er benhårde: Flotte forsider og lækkert layout, tak

19. juni 2019


Vi skal gøre op med opfattelsen af, at ugeavisen er gratis og derfor ikke behøver en ligeså lækker forside som de større dagblade. Når læserne kræver flotte, indbydende forsider og artikler, skal vi lytte. Et højt antal læsere er nemlig vejen til annoncører.

Halvdelen af ugeavislæserne siger, at forsiden har stor betydning for, om de overhovedet gider at åbne ugeavisen. Især den yngre målgruppe tillægger forsiden helt afgørende betydning. Med andre ord: Er forsiden ikke indbydende og straks henviser til relevant indhold, bliver avisen fravalgt.

”Derfor har forsiderne et helt særligt fokus, både på redaktionerne og hos de redigerende og grafikerne på Printcentralen. Der skal vælges de rigtige billeder, og vi skal fritlægge og kæle for detaljerne, når det er muligt”, siger redaktionschef Kim Stagaard.

Ingen læsere – ingen annoncører

Balancen mellem en effektiv sideproduktion og et flot layout er hårfin. Der er og skal altid være en stor mængde standardsider, som kan produceres enkelt og hurtigt, men forsiderne, de bærende artikler og redaktionelle satsninger skal der kæles for. Layoutet skal være med til at løfte læseoplevelsen.

”Vi skal væk fra den gamle opfattelse af, at ugeaviserne er gratis, og at læserne derfor skal være taknemmelige for hvad som helst. Ugeaviserne er ikke gratis, for læserne betaler i realiteten med deres læsetid. Ingen læsere er lig med ingen annoncører, så ugeaviserne kæmper hver uge en hård kamp om læsernes opmærksomhed. I den kamp er forsiderne og et flot layout et vigtigt våben”, siger redaktionschef Kim Stagaard.

Vi er varsomme med annoncer på forsiden

I flere tilfælde har redaktion og salg ’ommøbleret’ på ugeavisernes forsider for at gøre dem mere indbydende og overskuelige, blandt andet i form af færre og mere ensartede annoncemoduler.

”Heldigvis er der bred enighed om, at forsiderne skal være så skarpe som muligt. Hvis vi forfalder til for mange annoncer på forsiden og dermed ignorerer læserne, fravælger de avisen – og så er alle annoncerne inde i avisen jo heller intet værd”, konstaterer Kim Stagaard.





vidste du at

... Deal.dk har hver måned mere end 380.000 og spotdeal.dk mere end 310.000 månedlige brugere

vidste du at

... avisen Danmark har 559.000 ugentlige læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger