Jysk Fynske Medier

Chefredaktør om lokaldemokrati: Sociale medier er ikke medier

27. august 2019

Af: Bruno Ingemann Brin@jfmedier.dk


Peter Orry, Jysk Fynske Medier, og Tine Johansen, Dansk Journalistforbund, kritiserede begge Facebook og Google for at underminere mediernes økonomi og det lokale demokrati. Foto: Annelene Petersen

 

Facebook og Google blev kritiseret for at underminere økonomien i lokale medier og demokratiet. - Men I bruger dem jo selv, svarede tilhører på debatmøde mandag den 26. august.

Randers: Mediernes rolle i udviklingen af fremtidens lokaldemokrati var til debat ved et møde mandag den 26. august i redaktionslokalerne på Randers Amtsavis. Debatmødet var en del af Folkemøde Randers, og en interesseret flok af borgere og lokale politikere var mødt op for at lytte til og debattere med Peter Orry, ansvarshavende chefredaktør i Jysk Fynske Medier, som Randers Amtsavis er en del af, og Tine Johansen, der er formand for Dansk Journalistforbund.

Og det var Peter Orry, der udtalte, at han helst ikke vil tale om Facebook og andre af de digitale tjenester som sociale medier:

- De er ikke medier, de er platforme. Så jeg vil kalde dem sociale platforme. De producerer ikke indhold, men de bruges af politikere til ufiltreret kommunikation. De bruges også af lokale institutioner, for eksempel af kommuner, der har flere journalister ansat, end vi har på vores lokale redaktioner, og de fremstiller kommunen i lige præcis det lys, kommunen gerne vil have.

Han fremhævede, at medier i modsætning til blandt andet Facebook tager ansvar for indholdet:

- Det er fint, at politikere bruger Facebook og sociale platforme, men så er det også vigtigt, at nogen tjekker, om fakta er i orden.

 

Trussel

Også Tine Johansen var kritisk over for Facebook. Hun konstaterede, at mange mennesker bruger Facebook:

- På sociale medier kan man blive bekræftet i ethvert verdenssyn, man måtte have. Enhver by og landsby har grupper på Facebook, hvor man kan diskutere med hinanden, og på Twitter kan man meget hurtigt få at vide, hvorfor brandbilen rykker ud. Det tvinger professionelle medier til at finde en rolle, de kan udfylde, og her er det meget vigtigt at prioritere og fortælle, hvad er det væsentlige. Det er også vigtigt at stille de kritiske spørgsmål og faktatjekke magthavere, sagde hun.

Både Tine Johansen og Peter Orry kritiserede Facebook og Google for at trække penge ud af landet:

- I runde tal trækker de to årligt fem milliarder kroner ud af det danske annoncemarked, penge der tidligere gik til dagbladshusene. Det er en alvorlig trussel mod lokalaviser og det lokale demokrati. Jeg vil helst ikke klynke, men det er en trussel, som kan bevirke, at der måske ikke er penge til at udgive medier i fremtiden, sagde Peter Orry.

I bruger dem selv

Angrebene på Facebook og Google fik en af tilhørerne til at rejse sig og give især Peter Orry svar på tiltale:

- I bruger dem selv, sagde Iben Sønderup, byrådsmedlem for Socialdemokratiet.

- I siger, at Facebook hiver annoncekroner ud af dansk journalistik, men Amtsavisen lægger sine artikler på Facebook, og så bruger man reaktionerne til at lave nye historier.

Og Peter Orry medgav, at det er et dilemma:

- Ja, vi bruger selv sociale platforme. Vi har svært ved at nå borgerne gennem avisen, så vi bruger platformene og søger at lokke dem over på vores egne hjemmesider. Det er et oplagt dilemma og selvmodsigende. Det skal vi ikke forsøge at skjule.

Endnu en af tilhørerne, freelancejournalist Hanne Baltzer, gav sit besyv med om den sag:

- Jeg har svært ved at se dilemmaet. I skal vel bevæge jer hen, hvor folk er, og de er på sociale medier. I skulle tage og være mindre forskrækkede over sociale platforme og bruge dem mere. Det kræver lidt nytænkning, og demokrati er vel også at være, hvor folk er, sagde hun.

Og så opfordrede hun medierne til at hjælpe borgerne:

- Det er en aktuel opgave for medier at uddanne os almindelige dødelige og guide os rundt på sociale medier, lære os at faktatjekke, vi vil gerne selv.

Tilhørerne var ikke passive, men deltog ivrigt i debatten om mediernes rolle i udviklingen af fremtidens lokaldemokrati. Foto: Annelene Petersen





vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger