Jysk Fynske Medier

Algoritmer skriver artikler

28. marts 2019


Hvordan går det med den lokale tømrer? Hvad er det for et firma, naboen har stiftet? Hvem er den nye direktør for det kendte firma i midtbyen?

Det er nogle af de spørgsmål, som Jysk Fynske Mediers artikelrobot kan hjælpe med at finde svar på. I 2019 kan artikelrobotten skrive 175.000 historier om året. Og det tal stiger efterhånden, som nye robotter bliver udviklet til at skrive om nye stofområder. De hyperlokale artikler skal supplere den vigtige håndholdte journalistik.

”Der kommer utrolig mange interessante artikler frem, som vi ellers aldrig havde set. Selvfølgelig er der mange regnskaber, der ikke er særlig vigtige, men vi ser også mange, hvor regnskabet i sig selv er interessant, og vi får et interessant indblik i en virksomhed, vi ikke kendte til.” siger erhvervsjournalist, Jesper Beenfeldt Nielsen, fra Fyens Stiftstidende.

Artiklerne tjener to formål: De fungerer som tips til historier, journalister kan grave sig ned i. Samtidig er robotartiklerne historier, som vores læsere ellers ikke havde fået glæde af. Ganske enkelt fordi vi ikke har kapacitet til at skrive mange hyperlokale historier til så mange små målgrupper.

Hvem, hvad og hvor er robotten?

I praksis er det naturligvis ikke en fysisk robot med arme og ben. Men robotten er en kombination af algoritmer og data. For eksempel bliver regnskabshistorier skrevet på baggrund af såkaldte XBRL-filer, der kan bestå af 130.000 tegn og metadata fra vores gigantiske erhvervsdatabase. I første omgang fører det til simple resultathistorier, men vi vil løbende udvikle robotten. Den kommer aldrig til at erstatte den gode lokaljournalists dækning af en virksomhed. Blandt andet fordi den aldrig kommer til at lave et kritisk interview med direktøren. Men den kan noget andet. Nemlig analysere store datamængder og sammenligne virksomheder.

Kan maskiner erstatte mennesker?

Det er næppe nogen nyhed, at der er fart på den teknologiske udvikling. Derfor forventer vi også, at artikelrobotten vil udvikle sig til at skrive mere avancerede artikler med tiden. Men den kommer aldrig til at erstatte journalister af kød og blod – den vil i stedet supplere dem.

”Med det rette datagrundlag kan vi indbygge automatiske analyser, som ville være meget tidskrævende at lave i hånden. Det kan for eksempel være, at robotten kan skrive, at det er det største overskud i Assens i år”, lyder det fra Jesper Beenfeldt Nielsen.

Nyhedsbureauet Associated Press var blandt de første til at lave autogenererede artikler om regnskaber. De erfarede, at robotartiklerne frigør tid til andre og vigtigere opgaver. Som bonus giver vores enorme datamængde mulighed for, at vi kan bruge teknikken til at skabe mere end klassiske artikler. Robotterne kan generere analyser, databaseadgang til erhvervsinteresserede, nyhedsbreve og meget mere. Og her hviler et stort potentiale.

 

Regnskabsrobotten

I første omgang arbejder vi på at forfine regnskabsrobotten, så den kan sammenligne resultater over en længere periode. Den skal udvikles, så den kan konstatere, om et resultat er det bedste i fem år. Regnskabsrobotten skal analysere og sammenligne resultater på tværs af virksomheder og selvfølgelig tage højde for, hvilken slags virksomhed, der er tale om. Om kort tid vil historierne være tilgængelige i vores printpublikationssystem NCS. Senere kommer historierne automatisk på vores nyhedssites.

 

Robotartikler

Selvom det i skrivende stund kun er en brøkdel af de autogenererede historier, der bliver publiceret,. Så har vi allerede set sporbare konverteringer (køb af abonnement) og fået 18.817 hits mod muren af de 83 låste robotartikler. Det vil sige, at 18.000 brugere har forsøgt at åbne de låste robotartikler. På et senere tidspunkt vil historierne blive publiceret automatisk. Fra januar 2018 til midten af november 2018 har robotten skrevet 175.000 artikler, hvor ca. 40% har adresse i Jyske Fynske Mediers dækningsområde.





vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)