Jysk Fynske Medier

Årsrapport

Jysk Fynske Medier, vendte et underskud på 99,5 mio. kr. i 2016 til et overskud på 20,3 mio. kr. før skat i 2017. Det fremgår af virksomhedens årsrapport for 2017, der offentliggøres i dag.


Jysk Fynske Medier vendte underskud til overskud

Danmarks næststørste private mediekoncern, Jysk Fynske Medier, vendte et underskud på 99,5 mio. kr. i 2016 til et overskud på 20,3 mio. kr. før skat i 2017. Det fremgår af virksomhedens årsrapport for 2017, der offentliggøres i dag. Koncernen, der udgiver dagblade og ugeaviser og driver nyhedssites og radiostationer i Jylland og på Fyn, måtte notere, at omsætningen faldt fra 1,892 mia. kr. i 2016 til 1,860 mia. kr. året efter. Det er derfor primært en omfattende reduktion af omkostningerne og en periode med fokus på konsolidering frem for vækst, der har gjort det muligt at skabe et resultat i 2017, der er 120 millioner kroner bedre end året før. Med årets resultat vokser egenkapitalen med 17 mio. kr. til 240 mio. kr.

Alligevel er administrerende direktør, Jesper Rosener, ikke ubetinget tilfreds med resultatet.
- Vi er naturligvis tilfredse med at nå det budgetterede overskud efter et svært 2016, så vi nu igen kan satse på vækst, men vi har ikke formået at finde økonomi til alle de tiltag, vi gerne ville. Derfor har 2017 været mindre tilfredsstillende, konstaterer Jesper Rosener.

Han varsler fortsat fokus på økonomien i de kommende år.
- Økonomien vil løbende være udfordrende, når mere end to tredjedele af vores forretning skabes på printmarkeder, som er presset af både læseres og annoncørers ændrede medieforbrug i retning af de digitale medier, hvor vi også er stærke, men hvor indtjeningen er markant mindre.

Da Jysk Fynske Medier er en publicistisk baseret virksomhed med en klart formuleret mission om at virke for demokrati og sammenhængskraft i de mange lokalområder, koncernen dækker, glæder den administrerende direktør sig specielt over JFM’s evne til at komme i kontakt med danskerne.
- Vi er i 2017 blevet endnu bedre til at tiltrække flere læsere, seere og lyttere til vores medier. Vi når nu med vores aviser, hjemmesider og radiostationer 2,1 millioner mennesker hver uge. Det er tæt på 9 ud af 10, der bor i vores udgivelsesområde, konstaterer Jesper Rosener.

Læs årsrapport 2017 her

Læs årsrapport 2016 her




VIDSTE DU AT

… vores websites og apps har mere end 150 mio. månedlige sidevisninger

VIDSTE DU AT

... fællessektionen Danmark har 340.000 læsere og er dermed landets mest læste dagblad

VIDSTE DU AT

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger